Ohjeet korvausten hakemiseen
Tee korvaushakemus verkossa

Olenko oikeutettu sairauskassan jäsenyyteen?

Tradekan sairauskassaan kuuluvat kassan säännöissä mainitut työnantajat ja heidän työntekijänsä.

  • Jos työsuhteesi on toistaiseksi voimassaoleva, tulee sinusta sairauskassan jäsen koeajan jälkeen.
  • Jos olet osa-aikaisessa työsuhteessa, pitää keskimääräisen työaikasi olla työsopimuksessa vähintään 10 tuntia/viikko tai 30 tuntia/kolme viikkoa.
  • Jos olet määräaikaisessa työsuhteessa, joka kestää yli 6 kuukautta, tulet sairauskassan jäseneksi koeajan jälkeen. Lisävaatimuksena on, että tämä työ on pääasiallinen toimeentulosi.

Jäsenyys kassaan päättyy, kun kassan jäsen eroaa kassan piiriin kuuluvan työnantajan palveluksesta, siirtyy eläkkeelle tai saa pääasiallisen toimeentulonsa muualta. Jäsenelle ei erotessaan palauteta maksettuja jäsenmaksuja.

Mikä on sairauskassa?

Tradekan sairauskassa toimii sairausvakuutuslain mukaisena työpaikkakassana eli se ratkaisee sairausvakuutuslain mukaiset Kela-hakemukset. Sairausvakuutusasiasi hoidetaan siis sairauskassan kautta ja kassasta saat neuvoja sairausvakuutuslain mukaisten etuuksien hakemiseen. Lisäksi sairauskassa korvaa lisäetuuksina esimerkiksi silmälaseja ja hammaslääkärikäyntejä. Katso Korvaukset-sivulta, mistä kaikesta saat korvauksia.

Korvaukset

Meneekö jäsenmaksu automaattisesti?

Kyllä, kassan jäsenmaksu peritään sairauskassan jäsenten palkasta automaattisesti. Jäsenmaksu on 0,75% bruttotuloista, kuitenkin enintään 420 euroa kalenterivuodessa. Jos esimerkiksi tienaat bruttona 2 000 euroa kuukaudessa, on jäsenmaksusi 15 euroa kuukaudessa eli 180 euroa vuodessa.

Kassan tarjoamat lisäedut ja osa hallintokuluista rahoitetaan jäsenmaksujen lisäksi työnantajien kannatusmaksuilla. Lisäksi osana Tradeka-konsernin vastuullisuusstrategiaa myös Tradeka-Yhtiöt Oy osallistuu kassan toiminnan rahoittamiseen maksamalla osan kaikkien jäsenten jäsenmaksuista. Sairauskassan sääntöjen mukaan kassan hallitus voi korottaa tai alentaa jäsenmaksua määräajaksi.

Miten todistan sairauskassan jäsenyyteni?

Jäsenyys todistetaan Kela-kortilla.

Saat kotiisi Kelalta uuden Kela-kortin, kun sinusta tulee Tradekan sairauskassan jäsen. Uudessa kortissa on merkintä sairauskassan jäsenyydestä.

Kun jäsenyytesi päättyy, saat Kelalta taas uuden kortin.

Milloin kustannuksia korvataan?

Korvausta maksetaan ainoastaan sairauskassan jäsenyyden aikana syntyneistä kustannuksista. Jäsenellä ei ole oikeutta kassan korvauksiin palkattomien poissaolojen kuten vuorotteluvapaan, opintovapaan tai hoitovapaan ajalta.

Kustannusten katsotaan syntyvän silloin, kun hoito annetaan tai tutkimus suoritetaan. Korvausten vuotuisia enimmäismääriä tarkasteltaessa korvausperuste määräytyy hoitoajankohdan mukaan, ei sen mukaan, milloin kustannukset on maksettu.

Jotta sairauskassa korvaa käyntisi, sinulla pitää olla psykiatrin erikoislääkärin, suu- ja leukakirurgian erikoislääkäri ja hammaslääkärin määräys ennen kuin hakeudut hoitoon tai tutkimuksiin. Tutkimus- ja hoitomääräys on voimassa yhden vuoden ja hammaslääkärin määräys suuhygienistille kaksi vuotta. Muuten hoito ja tutkimus ei edellytä lääkärin lähetettä.

Onko korvauksissa rajoituksia?

Sairauskassan jäsenelle ei makseta korvauksia, jos hän sairastuu työnseisauksen (lakko) tai palkattoman vapaan aikana.

 

Korvaukset

Miten haen korvauksia?

Yleensä korvauksia haetaan Kelan hyväksymillä hoitopaikan täyttämillä lomakkeilla, mutta jos Kela-korvaus on jo vähennetty, riittää pelkän laskun toimittaminen kassaan.

Myös julkisen terveydenhoidon lasku riittää hakemukseksi. Maksa lasku ensin ja toimita se sitten sairauskassaan.

Jos lähetät hoitopaikan esitäyttämän korvaushakemuslomakkeen, liitä mukaan myös kopio kuitista ja hoitopaikasta saamasi selvitys annetusta hoidosta. Voit toimittaa nämä myös suoraan Kelaan Kelan asiointipalvelun kautta viestinä. Jos haet useita korvauksia yhtä aikaa, riittää yksi korvaushakemus.

Muista säilyttää alkuperäiset kuitit itselläsi ja toimita ne pyydettäessä kassaan.

Hae korvausta 6 kuukauden sisällä siitä, kun olet saanut hoitoa tai käynyt tutkimuksessa.

Voit toimittaa hakemuksesi

  • sähköisen asiointipalvelu Iriksen kautta
  • postitse
    Jaakonkatu 3, 01620 Vantaa
  • verkossa
    Kelan hakemukset voit toimittaa Kelan asiointipalvelun kautta.

Iris sähköinen asiointipalvelu

Palveluun pääset kirjautumaan tästä linkistä Omasairauskassa tai https://tradeka.omasairauskassa.fi/ 

Jos olet uusi eAsiointi Iriksen käyttäjä, sinun täytyy ensin hyväksyä omien tietojesi sähköinen käsittely.
Mene osoitteeseen https://tradeka.omasairauskassa.fi/ ja kirjaudu palveluun Suomi.fi-tunnuksilla.

Hakemuksia voit tehdä 1-3 arkipäivän jälkeen. Voit saada sähköpostiisi viestin palveluun liittymisestä. Palomuurit voivat estää viestin.

Voit käyttää Iris-palvelua kaikilla  yleisimmillä selaimilla. Suosittelemme, että käytät tuettujen selainten uusimpia versioita. Parhaiten palvelu toimii  Mozilla Firefox -selaimella.
Vältä käyttämästä palvelua Internet Explorer –selaimella (IE).

Mikäli et pääse kirjautumaan pankkitunnuksillasi, virhe ei välttämättä johdu Iris-ohjelmasta.
Tyhjennä selaimen välimuisti ja koita kirjautua uudelleen. Voit myös kokeilla kirjautumista toisella selaimella. Mikäli et edelleenkään pääse kirjautumaan tai ohjelma antaa virheilmoituksen, ota yhteyttä sairauskassaan.

Iriksen kautta voit:

  • hakea korvausta vakuutuskassan lisäetuuksista
  • seurata hakemuksesi etenemistä käsittelyssä
  • tarkistaa korvaustietojasi

Huom! Jos Kela-korvausta ei ole vähennetty valmiiksi, toimita asiakirjat OmaKela palveluun. Käsittelemme  Kela-hakemuksen.

Vinkkejä sähköisen hakemuksen tekoon

  • skannaa tai kuvaa hakemukseesi liittyvät tositteet (kuitti, lasku, lähete)
    mene osoitteeseen https://tradeka.omasairauskassa.fi/ ja kirjaudu ohjelmaan
  • valitse Korvaukset välilehdeltä painike ”Tee uusi korvaushakemus”
  • seuraa kuvaruudulla olevia ohjeita
  • lisää tarvittavat liitteet (kuitti, lasku, lähete)
  • lähetä hakemus

Jos kuvaat asiakirjan kännykkäkameralla/kameralla:

  • kuvaa asiakirjan esim. laskun kaikki sivut
  • ota kuva niin että kaikki kuitissa/laskussa olevat tiedot ovat luettavissa
  • jos Kela-korvausta ei ole vähennetty valmiiksi, toimita hakemus suoraan Kelaan OmaKela-palvelun kautta

Miten käytän Iristä

  1. Tunnistaudu Suomi.fi-palvelussa osoitteessa www.tradeka.omasairauskassa.fi
  2. JATKA PALVELUUN
  3. Valitse yläpalkista UUSI HAKEMUS
  4. Täytä korvausrivit, valitse alhaalta LISÄÄ RIVI
  5. Valitse avautuvasta valikosta korvauslaji, esim hieronta.
  6. Täytä kohtaa kustannus; maksettu euromääräinen summa
  7. Käyntipäivän kohtaan järjestyksessä kuukausi-päivä-vuosi
  8. Lisää liite kohdasta VALITSE LIITE
  9. Kun liite lisätty, oikealta alhaalta valitse TALLENNA
  10. Tämän jälkeen voit lisätä hakemukseesi LISÄÄ RIVEJÄ , esim poliklinikkakäynti
  11. Tai voi valita alhaalta kohdan SEURAAVA, jos hakemukseen ei ole tarkoitus lisätä enempää korvausrivejä.
  12. Tarkista PANKKITIEDOT
  13. Valitse SEURAAVA, kun tilinumero on tarkistettu
  14. LISÄTIEDOT kohdassa voit antaa hakemukselle nimikkeen, lähettää siihen lisätietoa sekä lisätä hakemukseen liittyviä täydentäviä liitteitä
  15. Valitse alhaalta SEURAAVA
  16. Tarkista hakemus ja valitse LÄHETÄ

Hae korvausta

Miten toimin, jos en ole tyytyväinen korvauspäätöksiin?

Jos et ole tyytyväinen korvauspäätöksiin, voit hakea niihin muutosta. Kassa auttaa ja neuvoo sinua valitus- ja muutosasioissa. Muutoksenhakuohjeet täällä.

Sairausvakuutuslain mukaisista korvauksista muutosta haetaan ensin sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalta ja tämän jälkeen tarvittaessa vakuutusoikeudelta.

Kassan maksamista lisäetuuksista voit pyytää ratkaisusuosituksen Vakuutus- ja rahoitusneuvonnasta.